تازه ترین خبرها

(آخرین بروز رسانی 12 دقیقه قبل)

نگاه رسانه های روس به ماجرا ؛
واکنش تند روسیه به افشای فایل صوتی ظریف / ظریف مصاحبه را منتشر کرده است؟
اوج نیوز : اگرچه مقامات روسیه در کرملین تاکنون به افشای فایل صوتی مصاحبه ظریف واکنش نشان نداده‌اند، اما رسانه‌های روس جزییات آن را به روایت خودشان تحلیل کرده اند.
واکنش تند روسیه به افشای فایل صوتی ظریف / ظریف مصاحبه را منتشر کرده است؟

اوج نیوز: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگویی با سعید لیلاز که قرار نبوده منتشر شود، از نقش روسیه بر تصمیمات سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرده برداشته و گفته روسیه در چندین برهه ایران را بازی داده است. او به کارشکنی‌های مسکو در برجام اشاره کرده و گفته این کارشکنی‌ها در یک برهه چنان خشم ظریف را برانگیخته که وزیر خارجه با لحنی بسیار بی‌ادبانه و غیر دیپلماتیک به همتای روس خود فهمانده مسائل داخلی ایران به او هیچ ارتباطی ندارد. اظهارات تند ظریف علیه روسیه واکنش کرملین را در پی نداشته اما رسانه‌های روس را به تکاپو انداخته است.

وزیر خارجه ایران در این گفتگو برای اولین بار اذعان کرده که روسیه اصلا فکر نمی‌کرد ایران بتواند با غرب به توافق برسد و حداکثر تلاشش را کرده بود تا برجام به نتیجه نرسد.

ظریف در بخش دیگری از این گفتگو‌ها سفر سردار سلیمانی به مسکو که به ورود ایران به جنگ سوریه منتهی شده را نقشه روسیه خوانده و گفته تا قبل از ورود روسیه، نیرو‌های زمینی ایران در حال جنگ در سوریه نبودند اما پس از آن بود که درگیر شدند. ظریف به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در درگیری‌های سوریه و استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه برای حملات هوایی در سوریه اشاره کرده و نسبت به این تصمیم اعتراض می‌کند.

وزیر خارجه ایران، تصمیمات مسکو را مخل دیپلماسی وزارت خارجه و برجام خوانده و گفته «چرا روسیه در حالی که می‌توانست از روی مدیترانه خاک سوریه را بزند، اما از روی ایران زد؟ چرا هواپیما‌های روسیه از روی ایران پرواز کردند. این اتفاق‌ها همه مال بعد از برجام است.»

اظهارات محمدجواد ظریف ظریف واکنش‌های متعددی به دنبال داشته است. رسانه آمریکایی بلومبرگ در یادداشتی با اشاره به این بخش از مصاحبه ظریف گفته «اگر پوتین تا این اندازه با رابطه ایران و غرب مشکل دارد باید از مذاکرات وین که هم اکنون در جریان است کنار گذاشته شود.»

اما طبعا مهمترین واکنش‌ها به این بخش از اظهارات ظریف را باید در مسکو دنبال کرد. تا امروز کرملین واکنشی به اظهارات ظریف نشان نداده، اما رسانه‌های روسیه گزارش‌هایی در این باره نوشته اند که جالب توجه است.

شما ممکن است این اخبار را هم دوست داشته باشید :

دریافت خبرنامه

تبلیغات

نظرات کاربران

نظر شما

نظر شما در مورد این خبر

نظرسنجی