تازه ترین خبرها

(آخرین بروز رسانی 12 دقیقه قبل)

 
هشدار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به کاندیداها
نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس، حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: سفیر ایران در بغداد به ما اعلام کرد که مسئولان عراقی به صراحت اعلام کرده اند که امسال به خاطر بیماری کرونا زائر خارجی را نمی پذیرند.
نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس، حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند

به گزارش اوج نیوز، «حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، در نشست خبری ضمن تسلیت ایام، شهادت اباعبدالله الحسین گفت: از همین بحث محرم شروع می کنم. بعد از اینکه دستورالعمل ضوابط بهداشتی، اعلام شد به ستاد ملی اعلام و کارگروهی در ستاد تبلیغات ایجاد شد و ۹۲ هزار هیات، ثبت شده داریم.

او افزود: بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی را از سوی برنامه های مذهبی و دینی از جمله در ایام محرم داشتیم. همچنین در نماز جمعه و جماعات و زیارت اماکن متبرکه، بیشترین اهتمام و همکاری از سوی مسئولین و متولین و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را شاهد بودیم؛ هر چند گروه های معدودی هم پروتکل بهداشتی را رعایت نکردند.

ذوالفقاری بیان کرد: ما در چند نقطه از کشور، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را داشتیم که قابل بیان نیست. بعد از بیماری کرونا در حوزه پدافند غیرعامل، اقداماتی صورت گرفت که از چهارم اسفند سال گذشته، کمیته امنیتی اجتماعی در این ستاد ملی تشکیل شد. در این راستا چند مورد از جمله طرح تب سنجی که در اوایل کار شروع شد، فاصله اجتماعی و تردد، تعطیلی مدارس در فروردین ماه صورت گرفت که به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شد که این اقدام صورت گیرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور عنوان کرد: در حوزه اجتماعی – انتظامی،  مردم ما در سیل و زلزله نشان دادند که در شرایط سخت همکاری بالایی داشتند اما نهادها و گروه های خودجوش مردمی نیز فعال هستند. ضرورت دارد که کمک های مومنانه مردم ساماندهی شود تا پوشش بهتری به افراد نیازمند ارائه شود چراکه برخی از این کمک ها، بهره بردند و برخی بهره نبردند.

وی درباره بیماری کرونا بیان کرد: یکی از کمیته های فعال در ستاد ملی کرونا کمیته امنیتی – اجتماعی است. واقعیت این است که مسئولین اعم از شرکت ها و مردم باید کرونا را جدی بگیرند. از قبل می دانستم که به لحاظ کاری و تاثیرات روی خانواده کادر درمانی، مشکلاتی بسیار جدی خواهد داشت. چون بنده در بیمارستان گرفتار شدم و وضعیت را از نزدیک شاهد بودم.

ذوالفقاری بیان کرد: از مردم می خواهم که رعایت کنند چراکه فشار بسیاری روی کادر درمان به ویژه پرستاران و نیروهای خدماتی، زیاد است و باید آنها را یاری کنیم. همه باید همزمان با شیوع بیماری کرونا، شیوه زندگی را تغییر دهیم. نباید اینگونه باشد که همه مبتلا شوند تا بقیه بفهمند و رعایت کنند و نباید این بیماری بر زندگی ما، تاثیر آنچنانی بگذارد.

او به هیئت های عزاداری اشاره کرد و گفت: دیشب در هیئتی فاصله اجتماعی رعایت شده بود اما در بیرون هیئت متاسفانه این فاصله رعایت نشده بود. ستاد ملی تصویب کرد که همه قوا به ویژه نیروهای مسلح طی ۱۵ روز برنامه یک ساله همزیستی با کرونا را با همکاری وزارت بهداشت تهیه و به تصویب ستاد برسانند تا هم کارکنان و هم مراجعان در بخش دولتی و خصوصی، در این راستا اقدام کنند.

ذوالفقاری گفت: نکته دیگر سامانه یکپارچه کنترل هوشمند کرونا بوده که بسیار مهم است. این اقدام در بسیاری از کشورها انجام شده و در ایران از سوی برخی شرکت ها در حال انجام است. با تصویب ستاد ملی کرونا امیدواریم که این سامانه، تهیه شود.

او افزود:  مورد دیگری که باید اشاره کنم بحث انتخابات دور دوم است. در ۹ استان، ۱۱ حوزه و ۲۴ شهر انتخابات داریم. امیدواریم با امنیت کامل و رعایت ضوابط بهداشتی این انتخابات برگزار شود. در مرحله دوم کاندیداها ستاد انتخاباتی ندارند و باید از طریق فضای مجازی تبلیغات کنند. چه مجری و چه ناظر هم باید پروتکل ها را رعایت کنند ضمن اینکه آنها، غربالگری خواهند شد که مشکوک به بیماری کرونا نباشند. رای گیری در فضای آزاد برگزار خواهد شد. رأی دهندگان هم باید فاصله اجتماعی را موقع رأی دادن رعایت کنند. کاندیداها باید طرفداران خود را توجیه کند اگر کاندیدایی، این موارد را رعایت نکند از حضور در صداوسیما برای تبلیغات محروم و به قوه قضاییه معرفی، می شود.

معاون‌امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امنیت داخل کشور از اهمیت بالایی برای جامعه برخوردار است، تصریح کرد: مردم در نظرسنجی‌ها از میان چند عامل مهم اقتصادی و اجتماعی، نمره بالایی را به امنیت کشور داده اند. مردم‌ می دانند کشور با هشیاری و آگاهی خودشان و تلاش نیرو‌های اطلاعاتی، بسیج مردمی، نیرو‌های امنیتی و انتظامی، شورا‌های تامین و قرارگاه‌های عملیاتی و‌ نیرو‌های مرزی، از نعمت امنیت برخوردار شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: همه اهداف از جمله، تحریم اقتصادی، اقدامات جاسوسی، حمایت مالی و اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های متخاصم برای ناامن کردن کشور است. آن‌ها از طریق اقدامات تروریستی و تهییج مردم از طریق فضای مجازی، اقدام می‌کنند چنانچه اکثر فراخوان و هشتک‌هایی که زده می‌شود، منبع این‌ها بیرون از کشور است و شاید عناصری هم ‌از‌ داخل کشور در نشر، نقش داشته باشند.

او عنوان کرد: آنها برای تامین هدف خود در ناامن کردن کشور، تمرکز روی برخی وقایع دارند چنانچه برخی تجمعات کوچک، بزرگ می‌شود و در داخل کشور می‌خواهند سوری سازی کنند. هشیاری مردم بسیار بسیار بالاتر از برخی مسئولان، کشور است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: رویکرد امنیتی وزارت کشور در این سال‌ها پیشگیرانه بوده است. چنانچه ۸۵درصد فعالیت‌ها در شورای تامین در حوزه پیشگیری است. در این راستا کمیته‌ای تشکیل دادیم تا نارسایی‌ها در ارایه خدمات، تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا و مسایل کارگری را بررسی کنند.

وی افزود: ۶۱۰گزارش راهبردی با پیشنهادات برای وزرا‌ و مسئولان ارسال کردیم و مشکلات حل شده و این ‌رویکرد، باعث شده از تنش‌های اجتماعی جلوگیری شود.

ذوالفقاری تاکیدکرد: تغییر محسوس در جرایم عمومی نداشتیم و نسبت به سال قبل در ۹جرم کاهش و ۱۰جرم‌ هم افزایش داریم، در  ۵ماهه اول سال ۹۸، ۵۱۹مورد فراخوان عمده داشتیم، امسال ۱هزار و ۷۰۲ مورد داشتیم مردم با هشیاری از این‌ها استقبال نکردند.

او با بیان اینکه در اقدامات تروریستی کاهش قابل محسوسی داریم، گفت: این به معنای کاهش اقدامات تروریست‌ها نیست بلکه به دلیل مراقبت در مرز‌ها و کنترل بیشتر از سوی نیرو‌های نظامی و انتظامی و سایر بخش ها، است.

ذوالفقاری عنوان‌کرد: در عملیات‌های تروریستی در سال ۹۷ حدود ۱۹شهید و در سال ۹۸ هم ۹ شهید داشتیم که ۲۰تروریست هم در سال ۹۷کشته و در سال ۹۸ هم ۴۴ نفر ار این تروریست‌ها کشته شدند.

او با اشاره به اقدامات وزارت کشور در حوزه مسایل مرزی نیز گفت: با اعتباری که با استجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شد، کل کار هدایت و کنترل مرز‌های شرق کشور در حال تقویت است. در طول ۵سال قبل، انسداد با سیم خاردار ۱۶۵کیلومتر، کانال در حدود ۹۷کیلومتر و احداث جاده مرزی ۱هزار و‌۱۳۵ کیلومتر و احداث۲۴۲واحد‌مرزی و تقویت نیرو‌ها از نظر فنی و تامین دوربین‌های دید در شب تامین شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته درباره کوله‌بران بیان کرد: در ۴استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و‌ سیستان و بلوچستان زمینه تبادل کالا به آن سوی مرز ایجاد شد و ۱۵بازارچه مرزی به تصویب دولت رسید و یکسری امتیازات برای مرز نشینان‌، در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: روستا‌های تا عمق ۵۰ کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان و در دیگر استان‌ها تاعمق ۲۰کیلومتر، مرز نشینان شناسایی و سامانه‌ای برای آنها ایجاد شد و برای خانواده ۴نفره در یک ماه ۲میلیون ۸۰۰هزار تومان سود تحفیف بازرگانی در در نظر گرفته شد، در پی تحریم سال ۹۷ باتوجه به شرایط کشور و‌ برای حمایت از تولید داخل، واردات ۱۳۳۹ کالا ممنوع شد.

شما ممکن است این اخبار را هم دوست داشته باشید :

دریافت خبرنامه

تبلیغات

نظرات کاربران

نظر شما

نظر شما در مورد این خبر

نظرسنجی