تازه ترین خبرها

(آخرین بروز رسانی 12 دقیقه قبل)



استاندار مازندران در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ؛

باید در حوزه گردشگری نگاه راهبردی داشته باشیم

پیام انتصاب مدیرکل جدید، خروج جوانان متخصص و انقلابی از بن بست مدیریتی است

با مافیای صدور مجوز در حوزه گردشگری استان برخورد می شود

اداره کل میراث فرهنگی برنامه استراتژیک نداشت و در تراز استان نبود

به گزارش اوج نیوز در مراسمی با حضوردکتر حسینی پور استاندار مازندران، دکتر طلوعی مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، زینالی مدیرکل دفتر هماهنگی استان های وزارت، معاونین استاندار و مسئولین استانی و کارکنان و معاونین و روسای اداره کل میراث فرهنگی مازندران دکتر صادق برزگر به عنوان مدیرکل جدید در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه و از زحمات مهدی ایزدی تقدیر شد.

 

 

بر اساس این گزارش؛ سید محمود حسینی پورحسینی پور استاندار مازندران در آئین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی ، گردگشری و صنایع دستی مازندران، با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت : تاکنون در استان مازندران در هیچ مراسم تودیع و معارفه ای شرکت نکردم اما بدلیل اهمیت موضوع در این مراسم حضور یافتم.

وی با تاکید بر جایگاه مهم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود : این اداره کل را می توان اداره کل تمدن نامید چراکه هویت فردی و اجتماعی در برنامه های این سازمان است.

حسینی پور با تاکید براینکه نیازمند بازتعریف در این حوزه هستیم بیان داشت؛ باید با چنگ و دندان از میراث محافظت کنیم، کاوش های تاریخی تداوم یابد و وضعیت ابنیه حفظ و مرمت شود.

استاندار مازندران ، وجود 3600 روستا در استان را نشان از تمدن قوی این خطه دانست و گفت : وظیفه این سازمان در حفظ تمدن روستا چیست؟ در مواجه با کثرت مراجعه کنندگان به مازندران چه باید کرد و چه برنامه ای داریم ؟

نماینده عالی دولت در مازندران در این مراسم اظهار داشت؛ مازندران علیرغم گستردگی و تنوع محصولات، فاقد یک سوغات رسمی برای معرفی به گردشگران است.

وی صنعت گردشگری را بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا نامید و گفت : علیرغم وجود نام آوران ، ورزشکاران و داشته های تاریخی و قدمت در این استان اما موزه ای مناسب در مازندران نداریم.

دکتر حسینی پور رونق اقتصادی ، افزایش سطح همکاری کشورها و توسعه دیپلماسی را از مزیت های مهم توسعه گردشگری دانست افزود؛ صنعت گردشگری چهارمین صنعت جهان است و تاثیر آن در تولید ناخالص کشورهای جهان بیش از دیگر بخش ها است و آمارها موید آنست که هر 11 شغل یک شغل از صنعت گردشگری ایجاد می شود.

 

وی با طرح این سئوال که سهم مازندران از صنعت گردشگری چیست؟ تاکید کرد؛ باید آسیب شناسی حرفه ای شود، در استانی که دریا ، جنگل، جلگه و منابع عظیم دارد چرا چنین جایگاهی در گردشگری داریم؟

حسینی پور گفت : گردشگری دومین اولویت استان پس از کشاورزی است اما کمترین سهم را در جذب اعتبارات و تسهیلات گردشگری دارد و این موضوعات نشان دهنده آنست که در سالهای گذشته نقش مدیریتی ما در گردشگری دارای نقص بود و اگر امروز مازندران در رتبه 15 بیکاری کشور است، بخاطر اینست که نتوانستیم از مواهب استان استفاده صحیح داشته باشیم.

استاندار با اشاره باینکه سند آمایش گردشگری استان دستخوش سیاست های سلیقه ای است اظهار داشت؛ امروز حدود 900 آب بندان در استان داریم که از آنها استفاده مناسبی در توسعه گردشگری نمی شود. این استان بهترین نقطه طبیعی است که مورد توجه گردشگران خارجی هم قرار می گیرد اما متاسفانه در استان سندی درخصوص صنعت گردشگری نداریم.

 

دکتر حسینی پور همچنین گردشگری دریا را بسترمناسب برای جذب توریست در استان دانست و گفت : 470 کیلومتر سواحل داریم اما حتی یک کشتی توریستی در دریا نداریم. گردشگری ما در استان چه میکرد که در زمان 43 سال نتوانستیم خط دریایی را احیا کنیم؟ باید تهیه کشتی های کروز ، اسکله های دریایی و توسعه گردگشری آبی در دوره جدید مورد توجه باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش موانع توسعه گردشگری را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد؛ باید با مافیای صدور مجوزها در استان برخورد کنیم.

استاندار مازندران میانکاله را یکی دیگر از ظرفیت های عظیم برای توسعه گردشگری دانست و افزود؛ چنین ظرفیتی اگر در جای دیگر بود یک کشور را با درآمد آن اداره می‌کردند چرا تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت ها برای توسعه استان بهره ببریم؟

وی همچنین با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت در استان گفت : مجموعه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برنامه استراتژیک ندارد و در تراز استان نیست و در این حوزه نیازمند تحول بزرگ هستیم.

استاندار بیان داشت؛ باید در حوزه گردشگری نگاه راهبردی داشته باشیم و گردشگری انقلاب اسلامی را در شاخص های گردشگری جهان معرفی نمائیم و بعنوان مثال شهر هزار سنگر آمل، باغ موزه دفاع مقدس در ساری و فرماندهان مازندرانی جنگ در سوریه از منابع قابل معرفی برای گردشگران انقلاب اسلامی است.

حسینی پور با اشاره به ظرفیت های گردشگری در حوزه مذهبی گفت : مازندران دیار علویان است و اولین حکومت علویان در مازندران تشکیل شده است. تعداد زیادی بقعه امامزادگان در استان قرار دارد اما چقدر گردشگران استان با چنین ظرفیت هایی آشنایی دارند؟

وی توسعه و حمایت از صنایع دستی استان را مورد توجه قرار داد و افزود؛ درحالیکه صنایع دستی استان مشتریان اروپایی دارد اما چوب های مازندران به نقاط دیگر قاچاق می شود و فعالان حوزه صنایع دستی اعلام کردند که در تهیه چوب مشکلاتی دارند .

 

استاندار مازندران با بیان اینکه قطار توسعه و تعالی در حوزه های دیگر استان سرعت گرفت اما در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوقف است تاکید کرد؛ باید با همکاری کارکنان این حوزه و مدیرکل جوان و دانشگاهی تحول ایجاد کرد و اگر این حوزه همسو با رشد استان نباشد، مدیریت کلان مازندران مسیر دیگری خواهد رفت.

وی در پایان گفت : انتخاب این مدیرکل جوان انقلابی یک پیام دارد و آن اینست که تمام افرادی که با داشتن تخصص و توانمندی در بن بست قرار گرفتند باید از بن بست مدیریتی خارج شوند.

افق روشن میراث فرهنگی مازندران

n     علی طلوعی نیز در این مراسم اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی یک مجموعه کاملا اجتماعی و فرهنگی است و قطعا در این مجموعه با شیوه سیاستمداران کار نمی‌کند.

n     وی خاطرنشان کرد: مرامنانه و نقشه راه وزارت میراث فرهنگی در این دوره مبتنی بر چهار گزاره است. نخستین گزاره فرمایش رهبر انقلاب است که می‌فرمایند در جمهوری اسلامی هر جا هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید و مطمئن باشید کارها به شما مرتبط است. گزاره دوم نیز این جمله از مقام معظم رهبری است که با شیوه سیاستمداران نمی‌شود کار فرهنگی کرد. گزاره سوم فرمایش امام صادق(ع) است که فرموده‌اند خداوند اهل ثروت را با فقر امتحان نمی‌کند. گزاره آخر نیز از حضرت علی(ع) است که می‌فرمایند فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند و از فرصت‌هایی که پیش می‌آیند استفاده کنید.

n     مشاور وزیر مراث فرهنگی افزود: بر اساس این چهار گزاره اساسی، از نظر ما وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی مازندران حتما مرکز جهان است و کارها به ما مرتبط هستند و ما مؤثر هستیم. دوم این که مطمئنیم در این وزارتخانه با فقر دست و پنجه نرم نخواهیم کرد و فرصت کار در وزارتخانه را فرصتی بی‌بدیل و خیر می‌دانیم و غنیمت می‌شماریم.

n     طلوعی تصریح کرد: طبق همین مرامنامه و فرمایش مقام معظم رهبری، در وزارت میراث قطعا با شیوه سیاستمداران کار نخواهیم کرد. این وزارتخانه یک مجموعه کاملا اجتماعی و فرهنگی است و شیوه مدیریتی ما هم بر اساس گزاره‌های ساده و عمیقی که ذکر شد کاملا فرهنگی است و در همین مسیر نیز پیش می‌رویم.

n     ویژگی‌های مدیر میراث فرهنگی در دولت سیزدهم

n     وی با بیان این‌که برای بهبود فعالیت در وزارت میراث فرهنگی بیست کلان‌مساله پیش‌بینی و مسیر سه ساله پاسخگویی طراحی و زمان‌بندی شد، گفت: علاوه بر این موارد ، در این دوره مهندس ضرغامی ویژگی‌های مدیری را که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار می‌کند ، تبیین کرد که به ادبیات مشترک ما تبدیل شده و تلاش می‌کنیم به عنوان یک راهبرد روی این موارد کار کنیم.

n     مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: نخستین ویژگی یک مدیر میراثی شجاعت در تصمیم‌گیری است. مدیری که شجاعت در تصمیم‌گیری نداشته باشد حتما مدیر نیست. در صحنه‌های آکادمیک تصمیم‌گیری را معادل کل مدیریت می‌دانند.

n      

n     طلوعی دومین ویژگی یک مدیر میراثی را مردمی بودن برشمرد و با تأکید بر این که مساله مردم باید مساله مدیر میراث نیز باشد، اظهار کرد: سومین کاربست ویژگی‌های مدیریت در این مجموعه، اجتهاد مدیریتی است که پیش‌نیاز مدیریت جهادی است. لازمه اجتهاد مدیریتی هم مجتهد بودن در کار است. یعنی اگر مدیر به حوزه کاری‌اش اشراف نداشته باشد مدیری جهادی هم نخواهد بود.

n     وی داشتن نگاه پروژه‌ای به مدیریت را از دیگر شرایط مدیران میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: مدیران ما در کارشان نگاه پروژه‌ای دارند و به حوزه مدیریت‌شان به عنوان یک پروژه نگاه می‌کنند. یعنی نیامدند که بمانند. آمدند پروژه‌ای تعریف و تمام کنند و سراغ پروژه بعدی بروند. اگر مدیریت پروژه را بپذیریم روال عادی زمان‌بندی و نظام‌بندی این حوزه هم رعایت می‌شود.

n     مشاور وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر یک مدیر در مجموعه میراث فرهنگی، اقتدار مدیریتی است. جلوگیری از دخالت دیگران در حوزه مدیریتی یک اصل مهم است. مدیر میراثی اجازه دخالت هیچ کس را در حوزه تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این دستگاه نمی‌دهد. گاهی خبر می‌رسد که فلان دستگاه یا فلان شخص صاحب‌نفوذ امنیتی، قضایی یا انتظامی در جایی حفاری انجام داد و مدیرکل در جریان نیست. بعد هم که مدیر در جریان قرار می‌گیرد می‌شنویم تهدید می‌شود. این برای ما باعث سرشکستگی است.

n     وی تصریح کرد: از نظر مهندس ضرغامی هیچ احدی در هر جایگاه و مسئولیتی حق ندارد در ماموریت‌های نیروهای این مجموعه دخالت کند. مساله اکتشاف، حفاری، شناسایی، اقدام، استخراج باید بر اساس ضوابط دقیق میراث فرهنگی بر اساس نظر کارشناسان ما و با مجوز این دستگاه انجام شود. کسی حق ندارد جایی را حفر کند و بعد بگوید از فلان دستگاه هستیم. مدیران ما باید جلوی اصحاب قدرت و ثروت بایستند و حتما از حوزه وزارتخانه هم حمایت می‌شوند.

n     این مسئول اظهار کرد: ویژگی بعدی مدیران میراثی دوره کنونی این است که اهل تعامل و جهاد تبیین هستند و چون خیلی از مسائل حوزه این وزارتخانه بین دستگاهی است تعامل و تفاهم را مد نظر قرار می‌دهند. بر همین اساس نیز در این دوره نهضت تفاهمنامه‌نویسی را آغاز کردیم. طی یک سال اخیر در حوزه داخل دست‌کم با ۱۰ دستگاه مرتبط با خودمان تفاهمنامه امضا کردیم.

n     افق روشن میراث فرهنگی مازندران

n     مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به دوره سرپرستی مهدی ایزدی در اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: به آقای ایزدی بابت فعالیت‌شان طی این مدت کوتاه مسئولیت خسته نباشید می‌گویم. با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت ایشان از نظر ارزیابی‌های وزارتخانه نمره قابل قبولی گرفت و امیدوارم کماکان در ادامه مسیر همراه با مجموعه پرانرژی و سختکوش ظاهر شوند.

n     طلوعی افزود: از قبول مسئولیت سنگین مدیرکلی میراث فرهنگی مازندران توسط دکتر برزگر هم تشکر می‌کنم. به حضور ایشان در این اداره کل خیلی خوشبین هستم. چهره‌ای آکادمیک و پژوهشگری خوب است که حوزه گردشگری را خوب می‌شناسد. مدیری بومی، دلسوز، کاربلد و بانشاط است که مصداق جوان کارآمد انقلابی محسوب می‌شود.

n     وی تصریح کرد: این نکته را به دکتر برزگر تاکید می‌کنم که به حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز مانند گردشگری توجه داشته باشد. امیدوارم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران که قطب گردشگری ما است با حضور ایشان و حمایت استاندار سایر مسئولان شاهد روزهای طلایی‌اش باشد.

n    

 

 

n   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران :

 

تاکنون گردشگری اولویت مهم اقتصادی استان نبوده است

 

مدیریت سلیقه ای و نداشتن برنامه بلند مدت آفت توسعه گردشگری مازندران

 

دانش و فرهنگ گردشگری ضرورتی برای مدیران و مردم مازندران

 

بر اساس این گزارش ؛ دکتر صادق برزگر جوان  نخبه انقلابی، محقق دانشگاهی و متخصص در حوزه گردشگری که  بعنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران منصوب شد در مراسم معارفه خود ضمن، گزامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همه دولتمردانی که سرلوحه راهشان حق و حقیقت است  گفت: پیرو فرمایشات استاندار محترم استان مازندران و تاکید ایشان مبنی بر حمایت از جوانان نخبه انقلابی بدون وابستگی به گروه یا جناحی، این فرصت به بنده داده شده است که در چنین جایگاهی قرار بگیرم و بتوانم  درراستای رسالت خویش قدم های موثری  بردارم و از این بابت این اعتماد سپاسگذارم.

این استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر جوان یکی از دغدغه های  خود در این مسند را باتوجه به دانش و حوزه تخصصی؛ کمک به توسعه گردشگری استان مازندران دانست و افزود: استان مازندران از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برخوردار است که حضور بیش از 20 میلیون گردشگر سالانه، 52 رشته صنایع دستی و 2800 آثار میراثی گواه این مهم می باشد.

دکتربرزگر با بیان اینکه: استان مازندران استان منحصربه فردی از لحاظ تنوع گردشگری است تصریح کرد: مازندران مهد میراث فرهنگی ناملموس است. اما علی رغم چنین ظرفیتی، نتوانسته است سهم قابل توجه ای در اقتصاد استان(تولید ناخالص داخلی) داشته باشد.

وی با اظهار اینکه: تجربه کشورهای موفق در حوزه گردشگری نشان می دهد که بدون داشتن برنامه های جامع و هدفمند نمی توان به توسعه مطلوبی در این بخش رسید با  ذکر دو نمونه مثال از استان آنتالیا(شرایط آب هوایی مشابه-جذب16 میلیون گردشگر در سال 2019)(مازندران108 هزار گردشگرخارجی). بازارهای گردشگری شهر دوبی در سال 2018 بصورت مستقیم و غیر مستقیم درآمد 77 میلیارد دلار گفت:   در سطح کلان:    دلیل این تفاوت در نوع مدیریت و سیاست های کلان اقتصادی ماست.

وی با اظهار اینکه: متاسفانه گردشگری یکی از اولویت های اصلی و اساسی اقتصاد استان مازندران نبوده است خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل مازندران در این بخش، مدیریت سلیقه ای و جای خالی برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه است.

این محقق جوان با بیان اینکه: حاکمیت نگاه بخشی یکی از مشکلات ما در حوزه گردشگری استان ماست و یکی از ضرورتهای مهم در جهت توسعه گردشگری استان، داشتن دانش و فرهنگ گردشگری است که باید از سطح مدیران کل تا قشر عادی جامعه آموزش داده بشود.

مدیرکل جوان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: اولویت هایی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خواهیم داشت که در غالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از اولویت های اصلی ما در حوزه گردشگری داشتن نگاه آمایشی است. یعنی ارائه برنامه ها و سناریوها باید بر اساس رویکرد آمایش سرزمینی درست و مطلوبی باشد.

برزگر گفت: هر کدام از شهرستان های ما بر مبنای سلیقه و نیاز بازار هدف باید سامان دهی و برنامه ریزی شوند که  در همین راستا ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از ظرفیت های حوزه گردشگری، ..... یکی دیگر از اولویت های ما خواهد بود.

این مسئول؛  حمایت از بش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی و حمایت جدی از آنها(اتخاد مشوق های سرمایه گذاری، تشکیل کارگروه تسهیل گری مجوزها؛  برنامه ریزی جهت برند سازی محصولات گردشگری( با تاکید بر گردشگری رویدادها و آیین ها مانند برگزاری نمایشگاه ها)؛حمایت از استارتاپ‌های حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و تاریخی و تدوین برنامه عملیاتی با کمک استارت‌آپ‌های برگزیده؛ استفاده بهینه از فرصت های به جای مانده در بحث رویداد 2022 و آسیب شناسی مشکلات درون سازمانی اداره کل و ساماندهی آن( با تاکید بر سه اصل: رفتار سازمانی، اخلاق حرفه ای و شایسته سالاری) را از جمله اولویت های خود در این سازمان برشمرد و گفت:تلاش ما بر این است تا بتوانیم با بکارگیری ظرفیت هایی که در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران داریم با همکاری و همراهی استانداری مازندران و ادارت کل استان و چتر حمایتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مثلث اعتمادی شکل بدهیم که خروجی آن توسعه مطلوب گردشگری استان مازندران و به تبع آن شاهد ارتقا جایگاه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هم در سطح استان و هم در سطح وزارت باشیم.

دکتر برزگر با بیان اینکه: در ادامه این مسیر دست یاری به سوی همه همکارانم دراز می کنم و  می گویم که برای تَقدیم هَدیه ای ارزشمند و ماندگار از جنس توسعه اقتصادی در حوزه گردشگری،به مردم عزیز کشورمان و هم استانی های گرانقدر، در کنار دانش، تخصص و تجربه، چاشنی همراهی، همدلی و همگامی همگان ضروری است.

صادق برزگر کیست؛

 صادق برزگر عضوی از جامعه بزرگ دانشگاهیان کشور، پرورش  یافته یکی از با سابقه ترین و قدیمی ترین دانشگاه های کشور یعنی دانشگاه خوارزمی تهران است.مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در این دانشگاه گذرانده و دانشجو و فارغ التحصیل برتر این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیزبود.

در مقطع دکتری به عنوان رتبه برتر آزمون این مقطع و بورسیه وزارت علوم در دانشگاه پیام نور بود. رساله دکتری خود را در ارتباط با توسعه پایدار شهرهای کوچک استان مازندران کار کرد که خروجی آن 11 مقاله پژوهشی بوده است.

 از سال 1388 به عنوان مدرس در سطح دانشگاههای مختلف و از سال 1394 به عنوان عضو هیات علمی گروه جغرافیاو برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان گلستان مشغول فعالیت هست.

تا به اکنون بیش از 70 کار پژوهشی انجام داد. استاد راهنما و مشاور رساله دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد بویژه در حوزه گردشگری بود. حوزه تخصصی و مطالعاتی اش در بخش گردشگری، گردشگر پایدار، گردشگری خلاق، آینده نگاری در گردشگری، رقابت پذیری گردشگری و برندسازی محصولات و خدمات گردشگری می باشد. علاوه بر فعالیت های علمی، مجری طرح استارت آپ گردشگری خلاق در حوزه روستایی نیز می باشد.

 

شما ممکن است این اخبار را هم دوست داشته باشید :

دریافت خبرنامه

تبلیغات

نظرات کاربران

نظر شما

نظر شما در مورد این خبر

نظرسنجی