تازه ترین خبرها

(آخرین بروز رسانی 12 دقیقه قبل)

ترس از بازگشت بدبختی زغالی در سوادکوه
زغال‌سنگ،کلیدواژه عاطفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی در سوادکوه و مازندران است و حدود ۷ هزار اشتغال مستقیم برای مازندران داشت و با شمارش کارکنان، کارگران و خانواده آنان به عدد حدود ۵۰ هزار نفری می‌رسد و هر تصمیمی که ....
زغال‌سنگ،کلیدواژه عاطفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی در سوادکوه و مازندران است و حدود ۷ هزار اشتغال مستقیم برای مازندران داشت و با شمارش کارکنان، کارگران و خانواده آنان به عدد حدود ۵۰ هزار نفری می‌رسد و هر تصمیمی که ....

اوج نیوز: زغال‌سنگ،کلیدواژه عاطفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی در سوادکوه و مازندران است و حدود ۷ هزار اشتغال مستقیم برای مازندران داشت و با شمارش کارکنان، کارگران و خانواده آنان به عدد حدود ۵۰ هزار نفری می‌رسد و هر تصمیمی که منجر به فراز و فرود آن شود در شهرستان سوادکوه و استان مازندران باعث تلاطم می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، شنیده‌ها حاکی از آن است تعداد انگشت‌شماری از سهامداران به دنبال فسخ مصوبه فروش شرکت سامان به شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه هستند که این اقدام ابعاد متنوع و عمیقی دارد.

 

زغال‌سنگ،کلیدواژه عاطفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی در سوادکوه و مازندران است و حدود ۷ هزار اشتغال مستقیم برای مازندران داشت و با شمارش کارکنان، کارگران و خانواده آنان به عدد حدود ۵۰ هزار نفری می‌رسد و هر تصمیمی که منجر به فراز و فرود آن شود در شهرستان سوادکوه و استان مازندران باعث تلاطم می‌شود.

 

شرکت سامان که مدیریت گذشته معادن زغال را بر عهده داشت در دو دهه اخیر کارنامه‌ای همراه با اعتراض‌های مختلف کارگری، دستگیری عضو هیأت مدیره، عقب‌ماندگی حقوق و مزایا، نادیده‌گرفتن مسایل ایمنی و رفاهی، ایجاد گره امنیتی، تنش‌های مختلف در هیأت مدیره و وجود هم‌زمان دو‌ هیأت‌مدیره را داشته است که عمق ضعف مدیریت را نشان می‌دهد و این ضعف مدیریت در سفره کارگران به شدت خود را نشان داد و ترس بازگشت بدبختی به معادن زغال شهرستان که در حال حاضر به ثبات قابل توجهی رسیده است به صورت همه‌گیری در شهرستان به وجود آمد.

 

شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه در دی‌ماه ۱۳۹۹ در سوادکوه تاسیس شد و اموال، دارایی‌ها و معادن شرکت صنعتی معدنی سامان سوادکوه را خریداری کرد و از زمان حضور این شرکت که از جمله شرکت‌های تابعه شرکت دولتی ذوب آهن اصفهان بود، عملکرد درخشانی را در طول این ۱۸ ماه داشت که رضایت‌مندی کارگران در اولویت این عملکرد بود و همچنین کارگران و خانواده آنان، ائمه جمعه شهرستان، اصناف، ادارات دولتی همچون تامین اجتماعی، مالیات، صنعت و معدن، اداره کار و رفاه اجتماعی و اعضای شورای تأمین رضایت خود را در دیدار های مدیران این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت معدنی شمال کشور است را اعلام کردند.

 

*عملکرد ۱۸ ماهه در برابر عملکرد ۱۸ ساله

 

عملکرد ۱۸ ماهه شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه را برای مقایسه با عملکرد ۱۸ ساله شرکت صنعتی معدنی سامان که اعتصاب‌ها، عقب‌ماندگی حقوق‌ها، ندیدن مزایا‌ها بود را مقایسه می‌کنیم؛

 

۱- پرداخت دیون اصلی تمامی پرسنل.۲- ترمیم و افزایش حقوق کارگران خارج از افزایش حقوق توسط دولت و وزارت کار و رفاه اجتماعی.۳- ایجاد آرامش و امنیت شغلی برای تمامی پرسنل.۴- جذب و استخدام ۱۵۰ نفر از جوانان بومی در قسمت های فنی و مهندسی، حراست، استخراج و پیشروی در معادن که همچنان ادامه دارد.۵- خرید تجهیزات به‌روز معدنی و به‌روز‌رسانی امنیت معادن و همچنین بهبود حداکثری وضعیت تولید.۶- طرح بیمه تکمیلی برای تمامی کارگران شرکت برای نخستین بار در تاریخ معادن زغال‌سنگ شهرستان سوادکوه.۷- اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی ۲ درصد برای تمامی پرسنل با کارکرد حساب مالی شرکت نزد بانک رسالت سوادکوه.۸- تمامی حساب‌های مالی شرکت نزد بانک‌های سوادکوه از جمله ملی، تجارت، صادرات، پست بانک و رسالت است.۹- تمامی خرید‌های شرکت با توجه به اینکه قیمت اقلام در شهرستان نسبت به مرکز استان بالاتر است در شهرستان انجام شد و مانع خارج‌شدن نقدینگی از سوادکوه می‌شود.

 

۱۰- راه‌اندازی کارگاه خیاطی برای دوخت و دوز ۲ هزار دست لباس معدن‌کاران در سال با حضور ۱۵ نفر از خیاطان زیرپوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) با وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۲ درصد شرکت جهت خرید چرخ‌های خیاطی برای توسعه این کارگاه.

۱۱-  اهداء ۲۰۰ عدد وام ۱۵ میلیون تومانی به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد خمینی (ره) سوادکوه در راستای محرومیت‌زدایی از حساب سپرده شرکت.

۱۲- اهداء ۵۰ عدد وام ۱۵ میلیون تومانی برای فعالیت مشاغل خانگی و صنایع دستی شهرستان زیر‌مجموعه اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سوادکوه در جهت ایجاد اشتغال.

۱۳- اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالا برای رفاه حال کارگران با نرخ سود ۲ درصد نزد بانک رسالت.

۱۴- اعطای وام خرید بیمه نامه شخص ثالث و بدنه خودرو پرسنل با نرخ سود صفر درصد ۱۰ ماهه نزد بانک رسالت.

۱۵- رفاه پرسنل در سر معادن با بهبود وضعیت حمام ها، رختکن‌ها، سالن‌های غذاخوری و ... در تمامی معادن.

۱۶- بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مسؤولیت‌های اجتماعی شهرستان در راستای کمک به اجرای برنامه‌های شهرستانی و استانی.

 

*عملکردی بهتر

 

نوید نیکو مدیرعامل شرکت البرز مرکزی در جمع خبرنگاران شهرستان سوادکوه با اشاره با تاریخچه فعالیت‌های شرکت البرز مرکزی به عملکرد شرکت سامان اشاره کرد و گفت: شرکت سامان می‌توانست بهتر از عملکردی که به یادگار گذاشت، عمل کند.

 

* طومار حمایت

دبیر انجمن صنفی معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی از پرداخت به‌روز حقوق و مزایا توسط شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه خبر داد و گفت: رفاه و ایمنی کنونی معادن با مدیریت پیشرو معادن قابل مقایسه با قبل نیست و رضایت عمومی کارگران را شاهدیم.

 

عبدالله حسن‌نژاد، افزود: با مدیریت شرکت پیشرو معادن شاهد تقویت گسترده انگیزه کارگران و شخصیت‌دهی به کار و کارگر هستیم.

 

وی از تهیه طوماری توسط کارگران معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی خبر داد که با تقدیر از فعالیت‌های شرکت پیشرو معادن اعلام کردند که با شرکت سامان کار نمی‌کنند.

 

* نظر منفی کارگران برای بازگشت شرکت سابق 

 

نماینده دیگر کارگری زغالسنگ البرز مرکزی با اشاره به اینکه ۱۷ سال در معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی کار می‌کنم، گفت: پیمانکاران شرکت گذشته در پرداخت حقوق مشکل جدی داشتند و چندین واسطه بین کارگر تا فروش زغال وجود داشتند.

 

رضا قاسمی، افزود: افزایش حقوق مزایا و ایمنی و وام کم‌بهره را در شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه داریم که در گذشته خبری از آن نبود.

 

وی از نظر منفی همکاران کارگر خود از شرکت سامان خبر داد.

 

* کمک کنید تا وضع ما خوب بماند

 

حمیدرضا رضایی کارگر دیگر معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی است با اشاره به اینکه شرکت قبلی کارگران و منطقه را نابود کرد، گفت: با آمدن شرکت پیشرو، جان ما راحت شد و خون ما در شرکت قبلی در شیشه بود ولی شرکت پیشرو معادن، حقوق و مزایای ما را به موقع می‌پردازد و هدیه در مناسبت‌های مختلف را هم به کارگران اهدا می‌کند.

 

وی با اشاره به وجود فرزند بیمار در خانه و کمک‌های شرکت پیشرو معادن به خانواده، افزود: خودمان را مدیون شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم بدبختی گذشته به سراغ معادن زغال‌سنگ بیاید و ما کارگران پشت‌سر شرکت‌مان هستیم.

 

رضایی با بیان اینکه شرکت گذشته که الان مدعی شد، حق و حقوق ما را نمی‌داد و در حال حاضر با حقوق خوب و بیمه و مزایای عالی در حال فعالیت هستیم، گفت: شرکت پیشرو به ما ارزش داد شما را به خدا کمک کنید تا وضع‌مان خوب بماند.

 

* امنیت شغلی با شرکت پیشرو معادن 

 

ارسلان دلاوری که ۱۸ سال سابقه کارگری در معادن البرز مرکزی را دارد با اشاره به اینکه شرکت‌های گذشته و پیمانکاران نتوانستند آنچنان که شایسته مردم منطقه و کارگران بود عمل کنند، گفت: شرکت گذشته با انتخاب پیمانکارانی که با یک خودکار و دفتر آمدند و صاحب همه‌چیز شدند، شرایط بدی را برای کارگران ایجاد کردند و کارگران را رنج دادند.

 

وی به مشکلات دریافت حقوق و مزایا کارگران اشاره کرد و افزود: کارگران چند ماه قبل، مطالبات ۱۰ سال گذشته خود را دریافت کردند و زمانی که پراید ۷ میلیون بود برخی از کارگران مطالبه ۱۴ میلیونی داشتند.

 

دلاوری با بیان اینکه با ضربه خودی‌ها و افرادی که به فکر جیب‌شان بودند شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی با ۷ هزار پرسنل، زمین‌گیر شد، خاطر نشان کرد: امنیت شغلی کارگران بزرگترین خدمتی است که شرکت پیشرو معادن ایجاد کرد و ۱۶ سال در شرکت قبلی یک پایه حقوقی و سختی‌کار هم داده نشد ولی در شرکت پیشرو با وجود نداشتن سند که شرکت قبلی آن‌را در اختیار قرار نداد ولی گروه کارگران اضافه شد.

 

وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت پیشرو معادن به معنای حمایت از منطقه و اشتغال جوانان است و همکاران ما به هیچ عنوان علاقمند به کار‌کردن با شرکت قبلی نیستند، گفت: حق ما هست که اجازه ندهیم امنیت شغلی ایجاد شده توسط شرکت پیشرو معادن به خطر بیفتد.

 

* ترس از بازگشت اعتراض‌های کارگری در سوادکوه 

 

آنچه از بررسی تاریخچه فعالیت‌های مدیریتی در شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی و شرکت‌های پیمانکار و شرکت سابق سامان و شرکت پیشرو معادن و دیدگاه‌های کارگران و مدیران به دست می‌آید بیانگر رضایت عمومی و‌ گسترده از فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه است و بازگشت به دورانی که اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری، دیرکرد حقوق و مزایا و سختی کار کارگران و شرمندگی آنان در برابر خانواده‌ها را به همراه داشت، ترس‌آور است.

 

آنچه شرکت سابق ادعا می‌کند آن است که مجمع عمومی شرکت آنها به حد نصاب نرسیده بود تا مصوبه فروش به تصویب رسید و در حال پیگیری قضایی موضوع هستند که هر چند این ادعا رد شد ولی پیگیری‌های تعدادی از سهام‌داران حکایت از نظر جدید قضایی درباره موضوع است و این در حالی است که چند مورد مصوبه فروش شرکت سامان و دارایی‌هایی آن و انتخاب تیم پیگیری‌کننده مجمع عمومی همراه با هیأت مدیره و نیز پرداخت پول به سهام‌داران بابت سهم را داشتیم.

 

شرایط جدید آینده تیره و تاری را ترسیم می‌کند که ورود مدیران ارشد ملی و استانی و رصد‌کنندکان امنیتی را می‌طلبد.

شما ممکن است این اخبار را هم دوست داشته باشید :

دریافت خبرنامه

تبلیغات

نظرات کاربران

نظر شما

نظر شما در مورد این خبر

نظرسنجی