تازه ترین خبرها

(آخرین بروز رسانی 12 دقیقه قبل)

سلفی مسافران شمال با دریا / « کشتی های کروز» در راه خزر
کشتی های کروز در راه دریای ایران است تا با ورود آن هم گردشگری و توریسم دریایی جان تازه و هم ساحل نشینان روی آن عکس های یادگاری و سلفی گیرند.
سلفی مسافران شمال با دریا / « کشتی های کروز» در راه خزر

اوج نیوز: سالیان سال حاشیه نشینان شمال و جنوب دریای ایران چشم به راه پهلوگیری شناورهای بزرگ تفریحی موسوم به کروز هستند تا سیر و سیاحت دریایی در استان از حد قایق و پدالو فراتر رود و سواحل ایران از جمله شمال و خزر به کشورهای همسایه پیوند خورد.

 

کشتی کروز و شناورهای بزرگ تفریحی توسط شرکت‌های خارجی در راه ساخت بوده و قرار است این شناورها به زودی در آب‌های ایران از جمله کرانه خزر به آب انداخته شود تا آرزوی دیرینه مردمان و مسافران برای سفرهای تفریحی و دریایی محقق شود.

 

در نوار ساحلی خزر نیز اقدامات و مقدمات اولیه برای پهلوگیری کشتی کروز و تفریحی در دست ساخت است و هم اکنون سه مارینای بزرگ ساحلی با حضور سرمایه گذاران بزرگ و بخش خصوصی در دست احداث است و تکمیل آن می‌تواند زمینه حضور و ورود کشتی‌های بزرگ مسافری را فراهم کند.

 

در حال حاضر دو مارینا در ساحل خزر در شهرستان نوشهر در دست ساخت است و این شهرستان یکی از گزینه‌های احداث اسکله‌های کشتی‌های تفریحی بزرگ و کروز در شمال به شمار می‌رود.

 

ساخت اسکله پهلوگیری کروز در نوشهر

حمید ثانی سرمایه گذار پروژه آراد مارینای نوشهر با بیان اینکه مجتمع گردشگری با بندر تفریحی برای پهلوگیری اتوبوس دریایی و شناورهای بزرگ در دست ساخت است، گفت: این پروژه به مساحت ۲۱۰ هزار مترمربع در حال ساخت است و برای دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دوران ساخت شغل ایجاد کرد و با بهره برداری از آن برای ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

 

وی اظهار داشت: این پروژه همانند مجتمع داخل دریا در کنار بندر تفریحی با اسکله‌ای به طول ۲۰۰ متر برای تردد مردم به داخل دریا، رستوران دریایی به مساحت هزار مترمربع و گنجایش ۹۵۰ قایق تفریحی، یک اتوبوس دریایی و قابلیت برگزاری ورزش‌های روی آبی در دست ساخت است.

 

این پروژه همانند مجتمع داخل دریا در کنار بندر تفریحی با اسکله‌ای به طول ۲۰۰ متر برای تردد مردم به داخل دریا، رستوران دریایی به مساحت هزار مترمربع و گنجایش ۹۵۰ قایق تفریحی، یک اتوبوس دریایی و قابلیت برگزاری ورزش‌های روی آبی در دست ساخت است.

 

به گفته وی در بخش خشکی این پروژه مجتمع‌های اقامتی با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا با مساحت ۲۸ هزار مترمربع در دست ساخت است و این مجتمع در سه طبقه متشکل از سینما، شهر بازی، زمین اسکیت، بولینگ، رستوران، کافی شاپ و غیره در دست ساخت است.

 

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت کروز

سفر با کشتی‌های تفریحی و مسافری در دریا لذت بخش بود و این تجربه در بسیاری از کشورهای ساحلی خزر و جهان تکرار شده است و کرانه خزر نیز نیازمند اجرای چنین طرح‌هایی برای تحرک و جان بخشی دوباره به گردشگری است.

 

سید محمود حسنی پور استاندار مازندران نیز با اشاره به آزادسازی ساحل و حریم دریا گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی برای ساخت شناورهای تفریحی بزرگ و کروز هستیم.

 

وی با بیان اینکه نیازمند تأمین زیرساخت‌ها از جمله اسکله‌های تفریحی و گردشگری در سواحل استان هستیم، اظهار داشت: سرمایه گذارانی در این بخش شناسایی شده و باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 

وی با اظهار اینکه وجود ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان و همجواری با کشورهای همسایه، سفرهای دریایی را لذت بخش خواهد کرد، گفت: تاکنون در حوزه گردشگری دریایی چندان بهره کافی از دریا نبردیم.

 

حدود ۹ سال مسئولان وقت گردشگری مازندران از خرید یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داده بودند و قرار بود چند ماه بعد به استان منتقل شود اما پس از چندی این طرح منتفی شد و اکنون با حمایت دولت سیزدهم، عزم و اراده برای حضور شناورهای بزرگ و تفریحی در دریای ایران و خزر جدی تر شده است.

 

 

برای صدور مجوز، آب انداختن کشتی‌های کروز در خزر دستگاه‌های مختلفی چون بنادر و دریانوردی، آب منطقه‌ای، شیلات و محیط‌زیست دخیل بوده و بایستی این مجوز صادر شود تا گردشگری بتواند کار خود را انجام دهد.

 

سلفی مسافران روی کشتی‌های کروز

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در حاشیه بازدید از پروژه مارینا ساحلی نوشهر با اشاره به اینکه کروزها توانایی جابجایی چندین هزار مسافر را دارا هستند و می توانند به رونق گردشگری کمک کنند، افزود: حضور در این شناورها و عکس‌های سلفی در آن می‌تواند دارای جاذبه باشد.

 

وی با بیان اینکه برای ورود کشتی‌های کروز به ناوگان گردشگری کشور برنامه ریزی و رایزنی شده است، افزود: بنیاد مستضعفان نیز در این زمینه وارد مذاکره شده است و امیدواریم هرچه زودتر این شناورها وارد ناوگان شوند.

 

ضرغامی داشتن اسکله‌های مناسب را برای حضور شناورهای کروز در سواحل ایران ضروری دانست و گفت: داشتن اسکله‌هایی با آبخورهای مناسب برای پهلوگیری این کشتی‌ها لازمه کار است و برای ورود شناورها به دریای ایران در جنوب مذاکرات جدی تر است.

 

صدور ۱۶۵ مجوز برای ایجاد اسکله‌های دریایی در سواحل مازندران از جمله برنامه‌های برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای پهلوگیری گیری کشتی‌های تفریحی بزرگ در استان است و عملیاتی شدن این برنامه و طرح نیازمند رفع موانع و حمایت از سرمایه گذاران است./ بازار


شما ممکن است این اخبار را هم دوست داشته باشید :

دریافت خبرنامه

تبلیغات

نظرات کاربران

نظر شما

نظر شما در مورد این خبر

نظرسنجی